22 Ağustos 2016 Pazartesi

SULANMAYAN KAŞIK KAŞIK YOĞURT ve İyi Bir Yoğurt Yapmanın Püf Noktaları

Yıllardır yoğurt yapıyorum, duyduğum her yöntemi denemişimdir. Lezzet açısından yoğurdumdan çok memnunum. Hazır yoğurt yiyemiyorum artık. Ama tencerede yaptığım yoğurtlar üzerinden almaya başladıkça sulanıyordu. Bu yüzden kavanozlara yapmaya başladım. Yıllardır da bu yöntemden çok memnun kaldım. Önce yapılanlar önce tüketilmesi üzere dolabıma sıralıyor, bir veya iki kullanımda sulanmadan tüketiyorum.

Geçenlerde bu resimdeki güveç çıktı karşıma, hemde yarı fiyatına inmişti. Beni al diyordu yani :) Sırf yoğurt yapmak amacıyla aldım bu güveci. Daha önce de güveç denemelerim oldu ama güvecin de çeşitleri var. İçi sırlı güveçler pişmeye uygun güveçler. Fırın için sırlı, ocak için yağ ile pişirilerek sırlanan içi siyah güveçleri kullanmalısınız. Ama yoğurt yapacaksanız sırsız güveç edinmelisiniz mutlaka. Şiddetle tavsiye ediyorum. Krem kıvamında sulanmayanın yoğurt yapıyorum artık. Güvecin kenarında yoğurt seviyesince bir süre ıslaklık kalıyor ve güveç yogurdun suyunu emiyor. Böylece krem kıvamında bir yoğurdunuz oluyor.
Bu yazıda amacım bu güveci anlatmaktı ama yoğurt yapmaya yeni başlayanlar için güzel bir yoğurt için edindiğim tecrübeleri de ekleyeyim buraya:


  • Öncelikle sütün cinsi çok önemli.  Mümkünse sokak sütü, değilse günlük süt kullanmalısınız. Uzun ömürlü sütlerle denemeyin bile!  
  • Yoğurdun ısısı çok önemli; ne serçe parmağınızın dayanamayacağı sıcaklıkta ne de ılığa yakın olmalıdır. Çünkü mayanız çok sıcakta ölür, yeterli ısı olmazsa mayanız çoğalamaz yani yoğurdunuz tutmaz. 
  • Mayanızın miktarı çok fazla olursa yoğurdunuz daha ekşi olur; 1kg süte 1 yemek kaşığı mayalık yoğurt yeterlidir.
  • Pişirdikten sonra istediğiniz ısıya kadar soğuyan sütünüzü bir kaseye koyduğunuz maya ile yavaş yavaş buluşturarak ılıştırın. Sütü birden mayayla karıştırırsanız mayanız kesilecektir. Ilıştırdığınız mayayı süte katıp hafifçe karıştırıp ağzı açık bir şekilde güvenli bir yere kaldırın. Mayalanma süresi ortalama 6 saat hiç hareket etmeden ve sıcaklığını çabuk kaybetmemesi için kapalı bir ortamda bekletilmelidir. Ben mikrodalga fırında mayalandırıyorum ama bu güvecim mikrodalgaya sığmadığı için normal fırında mayalıyorum. Bu aşamada asla kapak kapatmıyorum çünkü oluşan buhar yoğurda akar ve sulu bir yoğurt olur. Kapak kapatacaksanız araya havlu koymaylısınız. 
  • Mayalanan yoğurdumu yine kapaksız bir şekilde buzdolabına kaldırıyorum. Kıvamı birkaç gün sonra ancak kendini buluyor. Dolabıma yogurt ve süt dışında hiçbir şeyi kapaksız koymuyorum bu yüzden yoğurdumda da bir koku olmuyor.
Umarım yoğurt yapmak isteyenlere faydalı olabilmişimdir :)
DİPNOT: Güveç yoğurdun suyuyla birlikte yağını da çektiği için zamanla etkisi azalacaktır. Bu yüzden yoğurt mayaladığınız güveci ara ara yenilemek gerekecektir.

4 yorum:

Hülya M. dedi ki...

Merhabalar bir tevafuk sonucu rastladım size, ne kadar detaylı anlatmışsınız emeğinize sağlık, bir sorum olacak sütü başka bir yerde kaynatıp sıcakken mi güvece döküyorsunuz acaba, bu aralar bende ev yapımı yoğurtla kafayı bozmuş durumdayım da :)) çok ilgimi çekti bu güveç... Umarım yorumlara bakıyorsunuzdur :) Şimdiden teşekkürler... Sevgilerimle

Yelda Özyurt dedi ki...

Hülya hanım merhaba, yazılarımın birileri tarafından okunup faydanalındığını bilmek bile güzel :) Evet haklısınız bu detayı atlamışım, iyi bir çelik tencerede pişiriyor, sonra güvece aktarıyorum sütü. 10-15 dakikayı gecmiyor kaynatmam. Yalnız bu aralar yeni bir yogurt güveci almam lazım çünkü elimdeki güveç sıvıya doydu ve artık normal tencereden pek farklı değil, o yuzden bir iki kullanımlık kavanozlarda mayalıyorum şuan.Dilerim çok güzel yogurtlar yaparsınız, sevgilerimle

Hülya M. dedi ki...

Tekrar merhaba Yelda hanım, samimiyetinize sığınarak bir soru daha sorayım o zaman, bu güveci ne kadar kullandınız acaba 3 - 5 yapımda bozuluyorsa masraflı olur hiç uğraşmayayım dedim... Bir de son zamanlarda sütü mayalarken yoğurda bir tatlı kaşığı (nescafe içerken kullandığımız) kahve kremasından ilave ediyorum bir arkadaşımdan duydum denedim çok başarılı oldu yoğurtlar, biliyorsunuzdur belki ama paylaşmak istedim... Yardımlarınız için çok teşekkür ederim... Sevgilerimle... :)

Yelda Özyurt dedi ki...

Merhaba Hülya hanım, aynen öyle 3-5 kullanımdan sonra etkisi kalmıyor, ben 5 liranın altında bulup almıştım, sonra yağlayıp pişirmeyi planlıyorum, eğer başarılı sonuç alırsam onu da paylaşırım. Eğer amacıma ulaşırsam ocakta yemek yapmak için kullanabilirim. Kahve kremasını duymamıştım, katkı maddesinden dolayı sürekli kullanacağımı sanmıyorum ama meraktan mutlaka deneyeceğim, teşekkür ederim, sevgilerimle :)

çilekli arama motoru